"גן נעול" עמוד 13- והששית שהיא החמישית, בה העולם מתחיל להתהפך בחותם ו"ה, יה"ו ראש, יו"ה עקב, מעלה ומטה רום ותחת, חמש ושש, שש וחמש, חמש וחמש, שש ושש, שמח העליון, שמח התחתון, שש התחתון, שש העליון, העליון שש ושמח, ותחתון שש ושמח, והנפש שהשם מקיף סביבה חתומה בחצי השם התוכיי שמספרו וגם דברו חמשה וששה. וכן היא שמחה וששה. וזהו סוד ונהנין מזיו השכינה, "ושמחת עולם על ראשם ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה" (ישעיה לה' י'). ושם זו הספירה גבורה והיא מדת הדין ויצחק אבינו קבלה שנאמר "ופחד יצחק היה לי" (בראשית לא' מב'). "וישבע יעקב בפחד אביו יצחק" (שם נג'). "עד כאן".
"מי ימלל גבורות יהוה ישמיע קול תהלתו". מונה ספר יצירה את הספירות בדרך שונה. לספירה ראשונה קורא רוח הקודש, והשניה רוח, והשלישית מים, והרביעית אש. ומכאן ששת הספירות הבאות נחקקות בצירופי י-ה-ו לששת פאות העולם, מעלה ומטה דרום צפון מזרח מערב. הספירה החמישית מלמעלה למטה היא הגבורה, וממנה מתחיל חותמות ההוי"ה. (ספר יצירה פרק א' משנה י"ג) "חמש שלש אותיות מן הפשוטות חתם רום ברר שלש וקבען בשמו הגדול יה"ו וחתם בהם שש קצוות ופנה למעלה וחתמו ביה"ו. שש חתם תחת ופנה למטה וחתמו ביו"ה". זה מה שרומז לנו רבינו שבה העולם מתחיל להתהפך בו"ה. שבספירת הגבורה נחתם השם יה"ו ואחריו בתפארת מתהפך ה-ו"ה ל-ה"ו. שבראש הוא המעלה הוא הרום יה"ו, ובעקב הוא המטה הוא התחת יו"ה. ה-ו"ה הם השש והחמש בגימטריה. וכן ה-שֵׁשׁ הוא ה-שָׂשׂ ה-חֲמֵשׁ הוא ה-שָׂמֵחַ.
כן הנפש שהיא תוך שם השם, י-הו-ה. והשם י"ה הוא שם השם, מקיף אותה. ונהנית הנפש מזיו השכינה המקיפה אותה. וכן יצחק נעקד על המזבח המאכלת מונחת על צוארו אביו הולך לשחוטו פחד עז נוקפו. אך מיד מתהפך הפחד ליראה נוראית. מהדהד הקול באימה באויר- "וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי, וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר". השכינה במלא הדרה וזיוה עומדת ומגנה עליו, יראה גדולה אחזתו, מידת הדין מתגלה לו, הן במעשה אביו שנשלח ברצון השם, והן בגבורתו העזה. וקנה בזאת את מדת הדין שהפחד יהיה לו ליראה וכל ימיו יעמוד בגבורה.
"תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ יְהֹוָה עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ". עד כאן להיום!!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שלום וברכה
תגובות ענייניות יתקבלו בברכה