יום רביעי, 1 בספטמבר 2010

מַה תָּעִירוּ וּמַה תְּעֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה

היום אני רוצה לדבר על אהבה אנסה לברר לעצמי מהי אהבה.

כשאני שואל את עצמי האם אהבה היא כח אני בא לשאלה נוספת מהו כח.

על הקדוש ברוך הוא אנו אומרים שהוא אינו גוף ואינו כח בגוף. כאן כבר יש פתח. כי כח בגוף הוא נותן את היכולת להניע את הגוף. ואם נקרא לתנועת הגוף עבודה, נוכל להגיד שכח הוא היכולת לעשות עבודה. כן ניתן למדוד כח בפרמטרים שונים לפי מיקומו של הכח.

כעת כשהבנתי מהו כח אני שב ושואל האם אהבה היא כח בגוף? ברור שאהבה היא רגש היא הרגשה כפי שהראיה היא הרגשה, שמיעה היא הרגשה, אך גם צער ושמחה הם הרגשות, למרות שאותם קשה לנו לסווג בחושים. איזהו החוש המפעיל את האהבה? כי אנו יודעים להגיד שאהבה באה מהלב, וכל ילד יודע שהלב הוא גוש בשר ועל מנת שתצא אהבה מהלב דרוש כח. וכך הגעתי למסקנה שאהבה היא כח.

וכאן אני שואל איזה כח היא האהבה? והייתי מגדיר את האהבה ככח של הגשמה עצמית. כל דבר שאדם רוצה להגשים, דהיינו להוציאו מן הכח אל הפועל, כל זה תלוי באהבה. שככל שיהיה לאדם יותר מאותה המידה של האהבה, כך יקל עליו להגשים את שאיפותיו, את כישרונותיו ויתר מידותיו שכולם יפעלו בקלות ככל שמידת האהבה גדולה.

עדיין לא באנו לבירור המושלם כי יצרנו דרך על פי השערה. נוסיף להתבונן באהבה ונראה שפשיטות האהבה היא המשיכה אל דבר מסוים. האהבה מבטאת את רצון הנתינה.

יוצא שוב שהאהבה היא כח נפשי, הנמשך ומושך, ומניע מן הכח אל הפועל.

אנסה לברר במושגי קבלה היכן נמצאת האהבה?

אנו מוצאים את האהבה בספירת החסד. שספירת החסד היא המבטאת את הנתינה. וכשם שספירת החסד היא אור פנימי ועמוק. היא גם נשמה למידה העוטפת אותה. אך גם לספירת החסד יש נשמה פנימית לה, והיא האהבה. שהיא המפעילה את החסד, את הנתינה. מתוך אהבה באה נתינה. זוהי גמילות חסדים. והיא עולה על יתר האורות הפנימיים. כיוון שכח האהבה הוא האור הפנימי והחיות לכל הספירות. כל הכוחות הנפשיים מופעלים על ידי אהבה כיון שהיא כח הנתינה והיא הפועלת בכל באדם בחי בצומח ובדומם. כל העולם מושתת עליה שנאמר "עולם חסד יבנה".

ועוד נמשיך במעלות הסולם שהצבנו וננסה לחפש את שורשה של האהבה. וכבר קלה הדרך כעת להבין שכל השפע שבא מהשם שורשו באהבה. שבפועל ההתבטאות הכי גשמית של אהבת השם שהוא כח מדבק מאין כמוהו, הוא כח המשיכה של כדור הארץ. שכולו בא מאהבת השם, שהארץ מושכת אליה מכח אהבת השם את כל הגשמיות לתוכה.

כיון שעלית כל כך גבוה, חל עלי כח המשיכה החזק של הארץ המחזיר אותי לקרקע. ורק נותן לי מעט כח לסיים בדברי התעוררות מתוך פרשת השבוע. כמה פעמים מזכיר לנו השם את כח האהבה והנה דבריו

(דברים ל') 1. "וֶהֱבִיאֲךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ. וּמָל יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ".

וכמה פסוקים קדימה שוב. 2. "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע. אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ".

ועוד כמה פסוקים קדימה שוב. 3. "הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהֹוָה לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם".

וכפי האהבה ששם בנו השם, כך נוציא אותה באמצעות כח הנתינה. ונקבל מנות נוספות גדושות של אהבה שהיא מזור ומרפא לכל התחלואים.

תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה.

תגובה 1:

  1. האם כח זה מידה כגון לומר על אהבה שהיא מידה והיא כח?
    תודה

    השבמחק

שלום וברכה
תגובות ענייניות יתקבלו בברכה